بيوگرافي افراد مشهور
نويسندگان
عضويت
نام کاربري :
پسورد :
تکرار پسورد:
ايميل :
نام اصلي :
آمار
امروز : 546
ديروز : 758
افراد آنلاين : 8
همه : 16215
چت باکس

 

 

مهران رجبي بازيگر عرصه سينما و تلويزيون در مقطع كارشناسي ارشد در رشته گرافيك تحصيل كرده است. رجبي در سال ۱۳۷۶ براي اولين بار با حضور در مجموعه تلويزيوني «بچه‌هاي مدرسه همت» به عرصه هنر قدم گذاشت. «كودك و سرباز»، «زير نور ماه»، «انارهاي نارس»، «آقاي الف»، «خانه پدري»، «شش نفر زير باران»، «دختر شاه پريون»، «آژانس ازدواج»، «خنده در باران»، «ازدواج در وقت اضافه»، «اخراجي‌ها» و… برخي از فيلم‌هايي است كه او در آنها به ايفاي نقش پرداخته است.

وي همچنين بازي در سريال‌هايي چون «راه بي‌پايان»، «صاحبدلان»، «يك وجب خاك»، «قرارگاه مسكوني»، «مثل هيچ‌كس»، «چارديواري»، «سه در چهار» و… را نيز در كارنامه خود ثبت كرده است. اين بازيگر به تازگي بازي در مجموعه تلويزيوني «دردسرهاي عظيم» را به پايان رسانده است. اين سريال به كارگرداني بروز نيك‌نژاد و تهيه‌كنندگي ايرج محمدي و مهران مهام ساخته شده است. با اين بازيگر به بهانه حضور در اين سريال به گفت‌وگو نشسته‌ايم.

چه عاملي باعث شد بازي در مجموعه تلويزيوني «دردسرهاي عظيم» را بپذيريد؟

پيش از هر چيز، درونمايه اين سريال مرا به خود جذب كرد. اگرچه زماني كه بازي در اين كار را پذيرفتم تنها خط ساده‌اي از قصه و بخش‌هايي از فيلمنامه را خوانده بودم و بقيه قسمت‌هاي آن در حال نگارش بود اما با مطالعه اجمالي برخي از قسمت‌هاي فيلمنامه به اين نتيجه رسيدم كه اين مجموعه مي‌تواند براي مخاطب جذابيت زيادي داشته باشد؛ ضمن اينكه زيربناي سريال «دردسرهاي عظيم» طنز است كه مي‌تواند در جذب مخاطب نقش زيادي داشته باشد.

طي سال‌هاي اخير مجموعه‌هاي زيادي ساخته مي‌شوند كه وقتي پاي صحبت بازيگران آنها مي‌نشينيم، به اين نكته اشاره مي‌كنند كه براي پذيرفتن نقش در اين دست سريال‌ها و به دليل تكميل نبودن فيلمنامه، تنها به مطالعه برخي قسمت‌هاي آن بسنده كرده‌اند. به نظر شما اين يك آسيب در زمينه سريال‌سازي امروز به شمار نمي‌رود؟

نمي‌شود گفت يك آسيب است ولي به هر حال مسئله‌اي است كه به قول شما چند سالي است در عرصه سريال‌سازي ما رواج يافته. البته به نظرم اين موضوع به عوامل زيادي بستگي دارد. منظورم اين است كه وقتي از يك بازيگر دعوت مي‌شود تا در كاري حضور يابد، او صرف نظر از فيلمنامه كه طبعاً خيلي حائز اهميت است و به هر حال عامل مهمي براي قبول كردن يك نقش به شمار مي‌رود، به مؤلفه‌هاي ديگري نيز توجه مي‌كند.

به عنوان مثال اگر كارگرداني كه قرار است يك مجموعه را بسازد در كارنامه خود ساخت آثار موفقي را ثبت كرده باشد، مي‌توان به او اعتماد كرد و حتي در صورت تكميل نبودن فيلمنامه به ايفاي نقش پرداخت. همچنين گروهي كه يك بازيگر ممكن است در پروژه با آنها همكار شود، اهميت زيادي دارد؛ اينكه با يكديگر همدل باشند و… كه خدا را شكر در مجموعه تلويزيوني «دردسرهاي عظيم» گروه داراي چنين ويژگي‌اي بود. به هر حال بخشي از كارهاي امروز به اين شكل است؛ يعني فيلمنامه هنوز كامل نشده، بازيگران براي كار دعوت مي‌شوند و ما به عنوان بازيگر به اين مسئله عادت كرده‌ايم.

مصاحبه

البته اين موضوع شدت و ضعف دارد اما در مجموع خطر زيادي در اين كار هست. به طور نمونه ممكن است مجموعه اي با چنين مؤلفه‌هايي مثلاً در ايام ماه مبارك رمضان ساخته شود و سريال موفق و مردم‌پسندي از آب دربيايد. از سوي ديگر عجله و فشردگي كار در برخي مجموعه‌هاي مناسبتي باعث مي‌شود كار به پختگي و قوامي كه بايد دست نيابد. با اين تفاصيل، من به عنوان يك بازيگر هميشه و در همه حال سعي كرده‌ام با اطمينان به كار خود جلوي دوربين بروم و كاري را ارائه دهم كه قابل لمس باشد. اين ويژگي تنها مختص من نيست، بلكه تمام بازيگران سعي مي‌كنند مقابل دوربين از استعدادهاي فردي خود به‌درستي استفاده كنند تا نتيجه كار قابل قبول باشد.

برخي به آثار طنز به‌ويژه مجموعه‌‌هايي كه با اين محور ساخته مي‌شوند به عنوان يك زنگ تفريح نگاه مي‌كنند؛ در حالي كه اغلب اين سريال‌ها سعي در به تصوير كشيدن و انعكاس دغدغه‌هاي روز جامعه دارند. با توجه به اينكه شما بازيگري هستيد كه بيشتر در كارهاي طنز ظاهر شده‌ايد، نظرتان در اين زمينه چيست؟

باور شخصي من اين است كه ايفاي نقش در يك فيلم يا سريال طنز به‌مراتب سخت‌تر از نقشي است كه بازيگر در يك اثر جدي ارائه مي‌كند. شايد به اين دليل كه بازي در يك كار طنز در درجه نخست اين را مي‌طلبد كه بازيگر به واسطه بازي‌اش مخاطب را بخنداند و اگر اين اتفاق نيفتد سريال با مشكل مواجه مي‌شود يا مخاطب‌شناسي در اين زمينه به‌خوبي صورت نگرفته است.

در عين حال، وراي خنده‌اي كه در آثار طنز وجود دارد، پيامي نهفته است كه اين ديگر وظيفه بيننده است كه بايد آن را دريافت كند. در واقع يك كار طنز وظيفه‌اي دووجهي به عهده دارد و اين وظيفه، وظيفه دشواري است. اگر يك سريال طنز بتواند به‌خوبي و به‌ظرافت دغدغه‌هاي روزمره جامعه را به تصوير بكشد، عملكرد موفقيت‌آميزي داشته و از همه مهم‌تر، توانسته با اقبال خوب مخاطب هم مواجه شود. فراموش نكنيم كه اصلي‌ترين داوران اين آثار، مردم هستند؛ به‌ويژه در رسانه‌اي چون تلويزيون كه به واسطه فراگيري مي‌تواند توجه اقشار مختلف جامعه را به خود جلب كند و پيام‌هاي يك اثر را به زبان طنز و به شكل تلويحي به مخاطب انتقال دهد.

در عين حال گاه مجموعه‌هاي طنزي نيز ساخته مي‌شوند كه از چنين مؤلفه‌هايي برخوردار، نيستند.

موافقم. گاه سريال‌هايي ساخته مي‌شوند كه به معني واقعي حرفي براي گفتن ندارند، وقت‌گيرند و به‌رغم هزينه‌اي كه صرف ساخت آنها مي‌شود، در برقراري ارتباط با مخاطب موفق نيستند و حتي گاه محتواي آنها اعصاب‌خردكن نيز هست. به هر حال اين هم از خطرات كار طنز است. به همين دليل است كه معتقدم بازي در يك سريال طنز سخت‌تر از حضور در يك كار جدي است زيرا همان طور كه در لابه‌لاي گفت‌وگو اشاره كردم، تمام جوانب براي انجام اين كار بايد در نظر گرفته شود.

پس آيا مي‌توان از صحبت‌هاي شما به اين نتيجه رسيد كه كار طنز كردن به نوعي راه رفتن روي لبه تيغ است؟

نه به آن صورت، اما به هر حال ايفاي نقش در حيطه طنز نيازمند ظرافت‌هايي است كه هم كارگردان و فيلمنامه‌نويس و هم بازيگر بايد به آنها اشراف داشته باشند زيرا تا زماني كه اين ظرافت‌ها ناديده گرفته شود، نه‌تنها پيام‌هاي يك اثر به مخاطب منتقل نمي‌شود، بلكه آن اثر ممكن است دستخوش ريزش مخاطب نيز بشود.

خود شما براي بازي در يك نقش چه مؤلفه‌هايي را در نظر مي‌گيريد؛ يعني ترجيح مي‌دهيد بيشتر در چه نقش‌هايي ظاهر شويد؟

هيچ ترجيحي از جانب من در كار نيست. من فيلمنامه را مي‌خوانم و با در نظر گرفتن جوانب و اصول و قواعد كار، حضور در آن را مي‌پذيرم. واقعاً برايم بازي در نقش اول يا دوم و سوم تفاوتي نداشته است. من به كيفيت كار فكر كرده‌ام و بر اساس جهان‌بيني شخصي‌ام نسبت به يك اثر به ايفاي نقش در آن مي‌پردازم.

فكر مي‌كنيد در وادي سريال‌هاي امروز چه موضوعاتي مغفول مانده‌اند كه برنامه‌سازان بايد بيشتر به سمت اين درونمايه‌ها بروند؟

البته امروز اغلب موضوعات اجتماعي از سوي سريال‌سازان دستمايه ساخت آثار خوبي قرار گرفته است اما به نظر مي‌رسد در زمينه موضوعات عاشقانه يا جنگي هر چقدر هم كه كار كنيم، به‌اصطلاح حديثي نامكرر است و باز هم جاي كار دارد.

امتياز:
بازديد: 3387
برچسب:
:
[ 1393/8/20  ] [ ۰۸ ] [ biographyha ]
[ ]
.: Weblog Themes By bigsite :.

درباره وبلاگ

موضوعات وب
موضوعي ثبت نشده است
آرشيو مطالب
پنل کاربري
نام کاربري :
پسورد :
نظرسنجی
لينک هاي تبادلي
فاقد لینک
تبادل لينک اتوماتيک
لينک :
خبرنامه
عضويت لغو عضويت
امکانات وب